Kameratori Oy on Tampereen keskustassa toimiva käytettyjen kameroiden ja kameratarvikkeiden kiertotalousyritys. Yrityksen ydinliiketoiminta perustuu käytettyjen kameralaitteiden ostamiseen, niiden kuntotarkastamiseen, huoltamiseen ja myymiseen verkkokaupassa. Laitteet ostetaan pääasiassa yksityisiltä harrastajilta, kuolinpesiltä ja konkurssipesiltä ja yritys keskittyy erityisesti analogisiin filmilaitteisiin, mikä asettaa myös omat haasteensa laitteiden vanhetessa jatkuvasti.
Yrityksen toimitusjohtaja Jussi Lehmus kertoo, kuinka tuotteen elinkaaren pidentäminen on yksi Kameratorin tärkeistä liiketoiminnan periaatteista.
– Toimintamme alkuvaiheessa 2010-luvun alussa vanhat filmilaitteet olivat vielä yllättävän hyvässä kunnossa ja useasti ne pystyttiin myymään lähes sellaisenaan eteenpäin. Nyt 2020-luvulla laitteiden yleiskunto on lähes romahtanut ja noin 90% ostamistamme tuotteista vaatii huoltotoimenpiteitä. Kameratorin toiminta onkin vuosien saatossa muuttunut kohti lisäarvon luontia huoltotöiden kautta.
Varaosien niukkuus luo tilaa uusille ratkaisuille
Tulevaisuuden haasteita korjaamiseen ovat kuitenkin varaosien puuttuminen ja testilaitteiden niukkuus. Yritys kehittääkin jatkuvasti omia ratkaisuja uusien materiaalien työstämisessä varaosia varten sekä etsii viimeisiä kameroille tarkoitettuja testilaitteita. Myyntiin saatettavat tuotteet käyvät läpi tarkan testauskierroksen ja yrityksessä annetaan tarkat arviot laitteiden toimintakunnosta. Se kannattaa, sillä Lehmuksen mukaan useimmat asiakkaat ovat valmiita maksamaan moninkertaisen hinnan laitteesta, joka on ammattimaisesti huollettu ja jolle annetaan toimintatakuu.
Lehmus kertoo myös, että yritys työllistää hyvin erityisesti tuotteiden huoltamisen ja korjauksen parissa.
– Tällä hetkellä yrityksessämme työskentelee 15 työntekijää, joista yli puolet työskentelevät laitteiden tarkastuksen ja huollon parissa. Luomme kaapeissa pölyttyvillä vanhoilla filmikameroilla niin itsellemme työpaikan kuin laitteen myyjälle korvauksen laitteesta. Vuonna 2019 ostimme suomalaisilta yksityishenkilöiltä noin puolen miljoonan euron edestä käytettyjä valokuvauslaitteita.
Liiketoiminta kehittyi kiertotalouden suuntaan alun perin myymällä käytettyjä filmikameroita kansainvälisessä huutokaupassa
Vuonna 2010 Aamulehti julisti artikkelissaan: Filmi on kuollut. Silloin Suomessa vanhoja filmikameroita sai erittäin halvalla, vaikka kyse olisi ollut maailman arvokkaimmista brändeistä, kuten Leica, Hasselblad tai Plaubel. Näihin aikoihin oli kansainvälinen huutokauppasivusto eBay myös hiljalleen tulossa tutuksi Suomessa ja kaupankäynti sen kautta oli yllättävän helppoa. Lehmus kertoo, että alun perin käytettyjen kameroiden myynti tapahtui myymällä käytettyjä filmikameroita eBay-sivustolla. Kameroiden huolto ja elinkaaren pidentäminen tulivat yritystoimintaan vahvemmin mukaan myöhemmin.
– Ostimme laitteita suomalaisilta foorumeilta ja myimme niitä eBayssa, missä hintataso oli moninkertainen. Emme erityisesti tiedostaneet tätä kiertotaloudeksi, vaan hyödynsimme ensisijaisesti Suomen ja eBay-markkinoiden hintaeroa, eli arbitraasia. Kiertotalous on sittemmin muodostunut suureksi megatrendiksi ja yhä useammat kuluttajat pitävät käytetyn laitteen ostamista suotavana. Toki meidän liiketoiminnassamme käytetty on ainoa vaihtoehto, sillä filmikameroita ei enää valmisteta uutena, vaikka käyttäjiä onkin miljoonia ympäri maailmaa.
Kiertotaloudessa piilee lukuisia liiketoimintamahdollisuuksia
Lehmus toteaa, että maailma on täynnä materiaalia, jota ihmiset ovat hamstranneet sotien jälkeen kaapit täyteen, ja keräilijäsukupolven vanhetessa uutta materiaalia vapautuu kiertoon suunnattomia määriä.
– Niille, jotka löytävät hyödyntämismahdollisuuksia uudesta retro-, kiertotalous- ja vintage-virrasta, sanon vain taivaan olevan rajana! Ei kuitenkaan kannata vain kierrättää ja tuhota vanhaa, vaan pyrkiä omalla työllään ja ammattitaidollaan luomaan lisäarvoa vanhoille tuotteille, jotta niistä tulisi jälleen kiinnostavia uusille sukupolville.
Kiertotalouden edelläkävijänä Kameratori luo miljoonien eurojen liikevaihdon laitteilla, joilla ei ole pääasiassa enää muille käyttöä tai arvoa. Lehmus kuvaakin yrityksen kilpailevan monella tavalla roskakoreja vastaan, mikä on ollut monelle suuri herätys. Näin ollen yrityksen työntekijöiden kiertotalousosaaminen on tärkeässä roolissa, kun käytetystä luodaan uutta.
– Työntekijämme ovat oppineet ymmärtämään tavaroiden kiertokulkua yhteiskunnassa. On tärkeää luoda vahva ammattitaito, jolla ihmisille saadaan viestittyä vanhan tuotteen matka uudeksi tuotteeksi.
Instagramissa voit seurata vanhojen kameroiden pelastusta @camerarescue ja huollettujen kameroiden uutta elämää @kamerastorecom. Käy tutustumassa Kameratorin toimintaan yrityksen verkkosivuilla.
Kuva: Jussi Lehmus / Kameratori
Teksti: Jussi Robert Ojala / KIERTO-hanke