Second hand -putiikki OLDIE osoittaa, että käytettyjen vaatteiden hankkiminen ja löytäminen on suorastaan riemastuttavaa
OLDIE on tyylikäs second hand -putiikki Tampereen keskustassa, jossa myydään ajankohtaisia naisten ja miesten vaatteita, kenkiä ja asusteita. Asiakas voi varata myyntijakson ja tuoda tavaransa liikkeeseen, jonka jälkeen OLDIE pitää huolen kaikesta muusta. Yritys erottuu näin tavallisista kirpputoreista. OLDIE haluaa osoittaa, että käytettyjen vaatteiden hankkiminen ja löytäminen on suorastaan riemastuttavaa. Liveputiikin lisäksi ostoksia voi tehdä Instagramin kohokohdista sekä uuden OLDIE store -verkkokaupan kautta. Putiikista ja verkosta voi tehdä uniikkeja löytöjä, ja tuotteita lisätään myyntiin lähes päivittäin.
Yritys on saanut alkunsa vuonna 2019 yrittäjinä toimivien Kaisa Mäkisen ja Jutta Koiviston rakkaudesta muotiin ja sen toiminta perustuu kierrättämiseen sekä vaatteiden elinkaaren pidentämiseen.
– Muoti ja kierrätys on meitä yhdistävä tekijä. Rakastamme molemmat muotia ja kierrätys on kuuma peruna tällä hetkellä. Haluamme tehdä kierrättämisestä muodikasta ja ennen kaikkea helppoa. OLDIE second hand -putiikki perustuu täysin kierrättämiseen. Myymme asiakkaiden puolesta heille ylimääräiseksi jääneitä vaatteita, kenkiä sekä asusteita. Haluamme antaa vaatteille mahdollisimman hyvän ja pitkän elinkaaren. Useat pitävät vaatteita vain muutaman kerran, joten olisi sääli, jos vaatteet jäisivät käyttämättä tai pahimmillaan päätyisivät roskiin, Mäkinen kertoo.
Käytetyistä vaatteista uusia löytöjä
Mäkisen mukaan OLDIE ottaa myyntiin arvokkaampia merkkituotteita, minkä lisäksi myyntiin voi tuoda myös ketjuliikkeiden helmiä.
– Emme halua rajoittua pelkästään merkkivaatteisiin, vaan myös ketjuliikkeiden vaatteille on mielestämme suotava uusi mahdollisuus. Ketjuliikkeiden vaatteita ostetaan todella paljon, ja hyväkuntoisina ne liikkuvat myös kivasti eteenpäin.
Liikkeeseen tuodaan myös paljon huonokuntoisia vaatteita, jotka ohjataan suoraan kierrätykseen tai lahjoitetaan esimerkiksi Fidalle. Osa rikkinäisistä/huonolaatuisista vaatteista ompelutetaan donitseiksi, ja näin ne saavat uuden käyttötarkoituksen.
Käytettyjen vaatteiden myyminen ja ostaminen on ajankohtaista eikä trendi ole hiipumassa.
Kiertotalous yrityksen vahvana kilpailuvalttina
Mäkinen näkee, että kiertotalous on ehdottomasti iso kilpailuvaltti. Ihmiset tulevat päivä päivältä tietoisemmiksi vaatteiden alkuperästä ja eettisyydestä, ja ostopäätöksiä tehdään harkitummin.
– Meidän putiikin myydyimpiin tuotteisiin kuuluvat suomalaiset merkit ja laadukkaat materiaalit. Ihmiset haluavat tehdä parempia päätöksiä, joten isojen vaateketjujen kanssa kilpaileminen ei ole meille ongelma.
Mäkinen kannustaa muita yrityksiä hyödyntämään kiertotalouden näkökulmaa toiminnassaan. Kiertotalouden liiketoimintaan liittyy vahvasti verkostojen tuki ja yhteistyö, ja tämä on huomattu myös OLDIE:ssa.
– Tämä näkökulma kiinnostaa tällä hetkellä paljon kuluttajia, ja se tulisi hyödyntää jokaisessa yrityksessä mahdollisimman hyvin. Uskomme hyvin vahvasti myös yhteistyön voimaan, joten se on asia mitä monen yrittäjän kannattaisi jossain vaiheessa harkita. Koskaan ei kannata jäädä yksin miettimään, vaan rohkeasti ottaa muihin yrittäjiin yhteyttä.
Kun Mäkiseltä kysytään, näkeekö hän kiertotalousosaamisen tulevaisuuden työelämätaitona työntekijöilleen, hän vastaa: ”Ehdottomasti!” Tulevana syksynä on tarkoitus palkata uusi työntekijä, ja tavoitteena on löytää henkilö, joka jakaa yrityksen arvot.
Teksti: Milla Kolehmainen / Kuva: OLDIE